• دفتر تهران: خیابان دکتر شریعتی پایین تر از پل صدر نبش بن‌بست الهیه پلاک ۱۶۸۰ طبقه هفتم شمالی
  • کارخانه: شهرک صنعتی نکا - فاز 2
  • دفتر ساری: میدان ساری کنار - جنب کوچه نوذری
  • 09129629521
  • 09024508793
  • 09357874497

12 نوع آجر چینی نمای دیوار ؛ انواع چیدمان آجر نما ( مدرن و سنتی )

12 نوع آجر چینی نمای دیوار ؛ انواع چیدمان آجر نما ( مدرن و سنتی )

12 نوع آجر چینی نمای دیوار ؛ انواع چیدمان آجرنما ( مدرن و سنتی )

انواع آجر چینی نما در ساخت دیوارهای آجری بر اساس سبک چیدمان و نوع چسباندن آجر در دیوارها طبقه‌بندی می‌شوند. هدف اصلی چینش آجر نما استحکام و پایداری آجرکاری دیوار ساختمان است. همچنین می‌تواند تأثیر چشمگیری بر زیبایی و مدل نمای دیوار داشته باشد.

 الگوی چیدن آجرها که اغلب از انواع آجر نسوز برای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود؛ به روش‌های مختلفی اجرا می‌شود. بیشتر آن‌ها از ترکیب نمای آجر چینی راسته (رگ چینی راسته – مدل مستطیلی بلند) و آجر چینی کله نما (مدل مربعی) تشکیل شده است. بنابراین انتخاب نوع و مدل نمای آجرچینی در زیبایی و دوام دیوارها بسیار مهم است.

در روش سنتی، فواصل بین آجرها با پر کردن ملات بین لایه‌های آجر و لایه‌ دیوارها اجرا می‌شوند. بیشتر مصالح مورد استفاده برای چسباندن آجرها، ملات سیمان است؛ اما از ملات آهک و ملات گل نیز می‌توان استفاده کرد. در انتهای مقاله انواع کوتینگ طرح آجر نمای اریکا را معرفی خواهیم کرد؛ که بدون نیاز به ملات و بندکشی چینش انواع آجر نما و رنگ‌بندی ساختمان شما را با سرعتی به مراتب بالاتر و قیمتی ارزان تر اجرا خواهد کرد.

12 نوع آجر چینی نمای دیوار ؛ انواع چیدمان آجرنما ( مدرن و سنتی )

نمای کله و راسته در انواع مدل آجر چینی

آجرکاری مدل رگ چینی راسته - اریکا کوتینگ

آجرکاری مدل رگ چینی راسته

آجر چینی راسته نما

الگوی آجر چینی راسته نما

12 نوع آجر چینی نمای دیوار ؛ انواع چیدمان آجرنما ( مدرن و سنتی )

طرح آجر چینی کله نما

12 نوع آجر چینی نمای دیوار – مدرن و سنتی

روش آجرچینی کله نما

منظور از چیدمان آجر یا آجر چینی نما چیست؟

در صنعت نما، مدل چیدن آجرها به استحکام و پایداری سازه کمک می‌کند. همچنین باعث توزیع یکنواخت بارها در مساحتی بزرگ‌تر می‌شود. در طرح سنتی، انواع نما با ملات آجر چینی انجام می‌شود که می‌توان از آنها برای دیوارهای آجری، سنگفرش و نمای بتنی استفاده کرد. اما در آجر چینی مدرن از طرح آجر چینی نما در شرکت اریکا کوتینگ (اریکانما) استفاده می‌شود که – بدون نیاز به بندکشی و استفاده از ملات – با قیمتی به مراتب ارزان‌تر و بدون ایجاد شوره و ترک، بسیار زیبا، سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر عرضه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع کوتینگ طرح آجر نما، با شماره‌های مندرج در انتهای همین مقاله تماس حاصل نمایید.

چرا مدل آجر چینی در نمای ساختمان مهم است؟

  • هدف اصلی در نمای آجر چینی، پیوند بین خطوط اتصال عمودی در یک ردیف از چیدمان آجر نما است. این باعث می‌شود تا وزن آجرها در طول و ضخامت، به طور یکنواخت به آجرهای زیرین و در نتیجه فونداسیون ساختمان منتقل شود.
  • علاوه بر این، می‌تواند استحکام سازه را در همه جهات تضمین کند.
  • چیدن آجرها در یک الگوی منظم نمای زیباتری به ساختمان می‌دهد.
  • سرعت اجرای آجر چینی بیشتر شده کار نمای خانه زودتر پایان می‌یابد.

با توجه به استاندارد آجر کاری، انواع مختلفی از آجرچینی در نمای ساختمان موجود است که در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

12 مدل مختلف از انواع آجر چینی نمای ساختمان ( نمای مدرن و سنتی )

در زیر به طور خلاصه به معرفی 12 روش آجر چینی مختلف در نمای ساختمان‌های مدرن و سنتی می‌پردازیم:

آجرچینی جناغی (هفت و هشت)

12 نوع آجر چینی نمای دیوار – مدرن و سنتی

چیدمان آجر به سبک استخوان شاه ماهی (آجر کاری جناغی)

استخوان شاه ماهی – طرح چپ و راستی – مدل آجرچینی زیگزاگ – چیدمان هفت و هشتی همگی از جمله نام‌های مدل آجرچینی جناغی هستند.

نما چینی با آجر به روش جناغی یا هرینگبون (herringbone) نوعی آجر چینی سنتی است که معمولاً برای دیوار و سنگفرش‌های آجری استفاده می‌شد و بیشتر چنبه زیبایی داشت.

الگوی آجر شاه ماهی با قرار دادن آجرهای متناوب با زاویه 45 درجه ایجاد می‌شود. این نوع آجر چینی یک مدل زیگ زاگ ایجاد می‌کند که برای دیوار ساختمان‌های سنتی و خانه‌های قدیمی انتخابی عالی به نظر می‌رسد.

ممکن است برای ایجاد الگوی شاه ماهی به برش آجر و کار اضافی نیاز باشد؛ اما نتیجه نهایی می‌تواند طرحی متمایز از سایر نماهای آجری باشد.

برای اجرای آجر نمای مدل هفت و هشتی یا زیگزاگی به 60 آجر در هر متر مربع نیاز دارید. ولی ما توصیه می‌کنیم 10 تا 20 درصد آجر اضافی نیز در نظر داشته باشید تا بتوانید برش و ضایعات اضافی مورد نیاز را پوشش دهید.

آجر چینی کف نما

اجرای طرح استخوان شاه ماهی برای چیدمان آجر کف نیز بسیار استفاده می‌شود.

12 نوع آجر چینی نمای دیوار – مدرن و سنتی

چیدمان آجر کف – جناغی

آجر چینی فخر و مدین

12 نوع آجر چینی نمای دیوار – مدرن و سنتی

آجرچینی ساختمان مدل فخر و مدین

فخر و مدین نوعی شیوه آجرچینی هم در معماری سنتی و هم در معماری مدرن است. فخر در لغت به معنی گل یا سفال پخته و مدین به معنای حفره است.

در روش فخر و مدین که به آن آجرچینی مشبک سنتی نیز گویند؛ با ایجاد حفره‌هایی در آجر که عموما به شکل 6 ضلعی یا لوزی هستند علاوه بر ایجاد اشکال‌ هندسی، زیبایی منحصر به فردی نیز به ساختمان می‌دهد.

از آجرکاری فخر و مدین بیشتر برای نمای داخلی – پارتیشن‌بندی یا دیوارهای جداکننده و هم چنین نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

آجر چینی نیما نیم

مدل نیما نیم نوعی رگ چینی راسته و محبوب‌ترین الگوی آجرچینی است. در این مدل آجر ردیف پایین درست در وسط رگ عمودی آجر ردیف بالا قرار می‌گیرد. این یک الگوی آجری منظم ایجاد می‌کند که نمای دیوار بیشتر ساختمان‌ها با آن ساخته می‌شوند. در مدل آجر چینی نیما نیم به 60 عدد آجر در هر متر مربع نیاز دارید.

12 نوع آجر چینی نمای دیوار – مدرن و سنتی

چینش دیوار مدل نیما نیم

12 نوع آجر چینی نمای دیوار – مدرن و سنتی

آجر چینی دیوار مدل نیما نیم

آجرچینی کله راسته (چیدمان هلندی)

به آن آجر چینی کله راسته یا پیوند کله راسته گویند. برای اجرای این مدل چیدمان در هر رج آجر را به شکل راسته و در کنار آن آجری بعدی را به سمت کله و به همین ترتیب و پشت سر هم می‌چینیم.

جهت زیبایی بیشتر می‌توان رنگ آجر کله و راسته را متفاوت قرار داد. برای اجرای آجرچینی کله و راسته به 40 عدد آجر در جهت افقی و 40 عدد آجر در راستای عمودی نیاز دارید.

12 نوع آجر چینی نمای دیوار – مدرن و سنتی

نمای آجر چینی مدل کله و راسته

12 نوع آجر چینی نمای دیوار – مدرن و سنتی

چیدمان آجر کله و راسته

آجر چینی حصیری یا باد بزنی

در این مدل چینش آجرها به صورت دوتایی، سه یا چهارتایی ترکیب می‌شوند. ترکیب‌ها به صورت یک گروه عمودی، یک گروه افقی و همانند سبد بافی چیده می‌شوند. به نظر می‌رسد نوع چیدمان آجرها یک بافت از صفحه شطرنج است. در شکل زیر آجرها به صورت 3 تایی و به روش عمودی و افقی چیده شده‌اند – مشابه بافته شدن الیاف سبد. برای اجرای چیدمان حصیری تقریبا به 60 عدد آجر در هر متر مربع نیاز دارید.

انواع آجر چینی نمای دیوار - مدرن و سنتی

چیدمان بادبزنی ترکیبی با مدل راسته نما (نیما نیم)

انواع آجر چینی نمای دیوار - مدرن و سنتی

آجرچینی به شیوه حصیری یا بادبزنی

انواع آجر چینی نمای دیوار - مدرن و سنتی

نما چینی حصیری (بادبزنی)

آجر چینی توده‌ای نما

نوعی دیگر از آجر چینی متقارن چیدمان توده‌ای است که هر آجر درست در بالای آجر زیرین قرار می‌گیرد. اندازه هر آجر متناسب با آجر زیرین آن است و کم و زیادی وجود ندارد. به همین دلیل در این نوع آجر چینی، مقاومت سازه‌ای مطلوبی برای دیوارهای ساختمان ایجاد نمی‌شود و بیشتر جنبه زیبایی دارد. اگر از این نوع آجر چینی برای نمای دیوار استفاده شود به کار ساختاری بیشتری نیاز دارد.

آجرچینی توده ای یک گزینه مناسب برای ساختار عمودی یک پروژه است. زیرا اتصالات عمودی ایجاد می‌کند که تمام ارتفاع یک دیوار را تا بالا می‌رود.

برای اجرای آجرچینی توده ای نیز تقریبا به 60 عدد آجر در هر متر مربع نیاز دارید.

انواع آجر چینی نمای ساختمان - مدرن و سنتی

آجر چینی توده‌ای

آجر چینی هشت و گیر

به آن آجرکاری هشت گیر – هشت گیر کردن دیوار  – شش بند شیرازی نیز گفته می‌شود. در این مدل دیوار‌چینی، واژه هشت به معنای برجسته بودن نما و واژه‌ی گیر به فرورفتگی نما اشاره دارد. نمای قله و دره در این دیوارها باعث ایجاد ظاهری زیبا و سایه روشن می‌شود. دیوار چینی به روش هشت و گیر قابلیت اجرا در انواع طرح‌های متنوع و زیبای مدرن و سنتی را دارد.

انواع آجر چینی نمای ساختمان - مدرن و سنتی

چینش اجرنما مدل هشت و گیر

نما چینی آبشاری با آجر

در مدل آجر چینی آبشاری نمای آجرها به صورت منحنی و موج دار کنار هم قرار می‌گیرند. این نوع دیوار چینی بیشتر برای نمای بیرونی ساختمان ها اجرا می‌شود و سبک آجرنمایی جدید و مدرن به ساختمان می‌دهد.

انواع آجر چینی نمای ساختمان - مدرن و سنتی

نمای دیوار چینی آبشاری

انواع آجر چینی نمای ساختمان - مدرن و سنتی

نمای سبک جدید آجر چینی – آبشاری

آجرچینی نمای مشبک

مدل آجرکاری مشبک یا حفره‌دار در ساختمان‌هایی که در معرض تراکم یا گرمای قابل توجهی هستند؛ کاربرد بیشتری دارد. شبکه سوراخ ها در مدل چیدمان آجرها امکان تهویه و استخراج هوای بیشتری را برای راحتی در داخل ساختمان فراهم می‌کند. این روش دیوار چینی از تجمع بیش از حد رطوبت نیز جلوگیری می‌کنند.

اریکا نما - انواع آجر چینی نمای ساختمان - مدرن و سنتی

نمای آجر چینی مشبک

آجرچینی مشبک سنتی

نمای سنتی با آجر در دیوار و حیاط موزه‌ها – باغ ها و بازار دوره‌های ایران باستان و بیشتر در شهرهای اصفهان – یزد – کاشان و همدان دیده می‌شود. امروز از آجرچینی نمای سنتی در ساختمان‌های صنایع دستی، هتل‌ها، موزه‌ها یا معماری اسلامی چون مساجد نیز استفاده می‌شود.

انواع آجر چینی نمای ساختمان - اریکا کوتینگ

مدل آجرکاری به شیوه مشبک سنتی

سبک جدید آجر چینی نما

اغب سبک‌های آجرنمای جدید، مدل 3 بعدی و مدرنی به ظاهر ساختمان‌ها می‌دهند.

در نمای آجری جدید با آجرهای رنگی یکسان یا حتی متفاوت، می‌توان چینش نما را به شکلی اجرا کرد که توهم برجستگی یا فرورفتگی در ظاهر ساختمان ایجاد کند. این کار بافت و سایه‌های بیشتری را به یک نمای مسطح اضافه می‌کند؛ ضمن آنکه رنگ آجرها نقش بسزایی در ایجاد مدل نماهای جدید دارند.

انواع آجر چینی نمای ساختمان - اریکا کوتینگ

آجر چینی جدید نمای ساختمان

آجر چینی نمای مدرن

خلاقیت و نوآوری باعث ایجاد عصر جدیدی در طراحی دیوارهای آجری شده است. اجرای نمای مدرن با آجر در حالی که تکنیک های پیشرفته و زیبایی منحصر به فردی را در بر می‌گیرد؛ ترکیبی هماهنگ از سنت و مدرنیته است که در اجرای نمای بیرونی خانه‌ها ظاهری خیره کننده – الهام بخش و لاکچری را به نمایش می‌گذارد.

انواع آجر چینی نمای ساختمان - اریکا کوتینگ

نمای ساختمان مدرن با آجر

اریکا نما – مجری کوتینگ انواع طرح آجر نما و نمای سنگی

انواع آجر چینی نمای ساختمان - اریکا کوتینگ

اجرای تاپ کوت متالیک با غلطک – طرح نمای آجر اریکا کوتینگ

انواع آجر چینی نمای ساختمان - اریکا کوتینگ

نمای طرح آجر چینی مورب – اریکا کوتینگ

               طرح آجر نمای اریکا بدون بندکشی

اریکا کوتینگ مجری انواع طرح‌های سنتی و مدرن آجرنما و سنگ با رنگ‌بندی زیبا ؛ تضمین‌کننده نمای ساختمانی بدون شوره – عدم جذب رطوبت و ترکیدگی آجر – سرعت اجرای بالا و قیمتی به مراتب پایین تر از خرید متریال و اجرای آجر نما در ساختمان شماست. کوتینگ طرح آجرنمای اریکا همچنین بسیار سبک و متنوع بوده قابلیت اجرا بر روی نماهای قدیمی را نیز داراست.

جهت اطلاع از انواع نماهای آجری و سنگی مدرن – ساده و ارزان با مشاوران اریکا کوتینگ تماس حاصل فرمایید:

 

4508793 – 0902

7874497 – 0935

9629521 – 0912

12 نوع آجر چینی نمای دیوار ؛ انواع چیدمان آجر نما ( مدرن و سنتی )
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.