• دفتر تهران: خیابان دکتر شریعتی پایین تر از پل صدر نبش بن‌بست الهیه پلاک ۱۶۸۰ طبقه هفتم شمالی
  • کارخانه: شهرک صنعتی نکا - فاز 2
  • دفتر ساری: میدان ساری کنار - جنب کوچه نوذری
  • 09129629521
  • 09024508793
  • 09357874497

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

نمای ترمووود چیست؟

چوب ماده‌ای است که در طراحی بسیاری از چیزها یا ترکیب با نمای ساختمان‌ها کاربرد زیادی دارد. ترمووود یک چوب محبوب برای نمای ساختمان است که کیفیت چوب های استوایی را دارد. هر آنچه را که باید در مورد این نمای چوبی بادوام بدانید در اینجا آورده‌ایم. نمای ترمووود چیست، چگونه ساخته و نصب می‌شود. قیمت خرید ترمووود، مزایا و معایب این چوب حرارت داده شده چیست. برای پوشش چه ساختمان‌هایی می‌توان از این نمای چوبی استفاده کرد و بالاخره اینکه بهترین جایگزین ها برای نمای ترموود چیست.

ترمووود چیست؟ (Thermowood)

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

ترمووود – یا چوب حرارت داده شده – اصطلاحی است که برای توصیف هر محصول چوبی که برای بهبود پایداری و دوام حرارت داده شده باشد، استفاده می‌شود. این فرآیند که شامل قرار دادن چوب در معرض دمای شدید (حدود 200 درجه سانتیگراد) است، یک فرآیند کاملاً طبیعی است که تمام رطوبت را از چوب حذف می‌کند.

وقتی چوب به این روش تحت عملیات حرارتی قرار می‌گیرد – مقاومت و ساختار بهبود یافته‌اش – آن را به یک ماده ایده‌آل برای استفاده در ساختن اشیا، چوب مبلمان در فضای باز و بخصوص نمای بیرونی ساختمان‌ها تبدیل می‌کند.

نمای چوب ترمووود چگونه ساخته می‌شود؟

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

ترمووود زمانی ساخته می‌شود که تمام رطوبت موجود در چوب تبخیر شده باشد. این کار با قرار دادن چوب در یک محفظه و قرار دادن آن در معرض حرارت شدید برای چندین ساعت – می‌تواند از 24 تا 96 ساعت طول بکشد – انجام می‌شود. دما بین 220 – 180 درجه سانتیگراد متغیر است و پس از گرم شدن، چوب دوباره به سرعت خنک می‌شود.

در طول فرآیند، تقریبا تمام OH (هیدروکسیل) و H2O (آب) از سلول های چوب حذف می‌شود. هیدروکسیل چیزی است که به طور معمول سلول های آزاد آب را به داخل چوب می‌کشد و باعث ناپایداری آن می‌شود. با حذف رطوبت، مقاومت بیشتری در برابر آب و هوا ایجاد می‌شود. همچنین به این معنی است که هیچ رزینی وجود ندارد و می توان از آن برای پوشش نمای بیرونی ساختمان ها استفاده کرد.

همچنین، وقتی چوب تا دمای خاصی گرم می شود، برای حشرات جذابیت کمتری دارد. همین امر باعث افزایش طول عمر چوب نما نیز می‌شود.

مزایا و معایب ترمووود برای نمای ساختمان

مزایا و معایب ترمووود برای نمای ساختمان

ترمووود نمایی است که علاوه بر دیوار برای کفپوش، بالکن، کف تراس و سقف نیز استفاده می‌شود. بنابراین دانستن معایب و مزایای آن به خرید بهتر شما کمک خواهد کرد.

مزایای پوشش ترمووود چیست؟

از جمله مهمترین مزایای چوب ترمووود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دوستدار محیط زیست

مزایا و معایب ترمووود برای نمای ساختمان

چوب جایگزینی سازگار با محیط زیست است زیرا ماده‌ای طبیعی است. چوب ترمووود را می‌توان به طور کامل بازیافت کرد و با سوزاندن تخریب کرد. به دلیل هدایت گرمایی کمتر، عایق مناسبی هستند و در مصرف انرژی صرفه جویی می‌کنند.

جذب رطوبت کم و ضد حشرات و آفات

مزایا و معایب ترماووود

فرآیند حرارت دادن به نمای ترمووود، چگالی و ساختار چوب را در سطح مولکولی تغییر می‌دهد. این باعث کاهش جذب رطوبت و آزاد شدن آن می‌شود. به عبارت دیگر، اگر ترمووود را در یک محیط 100٪ مرطوب قرار دهید، حداکثر 12٪ رطوبت را جذب می‌کند. رطوبت کمتر به معنای ایمنی بیشتر در برابر قارچ ها، حشرات و سایر آفاتی است که نمای چوبی را تخریب می‌کنند.

نمای غیر سمی

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

فقط از بخار و گرما برای پخت چوب استفاده می‌شود. این بدان معنی است که یک ماده غیر سمی است. از آنجایی که بسیاری از مردم ظاهر ترمووود را دوست دارند؛ در بیشتر موارد نیازی به رنگ آمیزی آن یا استفاده از سایر مواد شیمیایی قوی نیست.

نمای چوبی بادوام

مزایا و معایب نمای ترماووود

حتی بدون وارنیش (رنگ زدن) نیز ترمووود بیشتر از چوب‌های دیگر – که پردازش نشده‌اند – دوام می‌آورد. این به این دلیل است که اشباع با مواد شیمیایی، فقط بر لایه‌های بیرونی چوب تأثیر می‌گذارد. در حالی که اصلاح حرارتی باعث بهبود نمای چوب می‌شود. با این حال، برای استفاده حداکثری از این طرح چوبی، همچنان توصیه می‌شود که پوشش بیرون ساختمان خود را وارنیش بزنید.

سایر مزایای نمای چوبی ترمووود

  • از ترمووود برای طراحی نمای مدرن و شیک استفاده می‌شود.
  • به دلیل خروج رطوبت با حرارت، به عنوان یک نمای چوبی سبک شناخته می‌شود.

معایب نمای ترمووود چیست؟

اگرچه این نوع چوب حرارتی برای نمای ساختمان دارای مزایای بسیاری است، برخی از معایب آن نیز باید در نظر گرفته شود.

قیمت ترمووود بیشتر از نمای چوبی معمولی است

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

نمای ترمووود گرانتر از چوب معمولی است. شما باید علاوه بر قیمت چوب؛ هزینه فرایندی را که در آن چوب حرارت داده شده است را نیز پرداخت کنید. قیمت خرید ترمووود به محل زندگی شما و نوع چوبی که به طور خاص استفاده می‌کنید متفاوت خواهد بود. اما قطعاً هزینه آن بیشتر از قیمت چوب پردازش نشده خواهد بود. (شایان ذکر است که این تفاوت قیمت ممکن است با طول عمر بیشتر نمای چوبی و نیاز به نگهداری کمتر جبران شود).

عدم مقاومت در برابر UV ( با گذشت زمان دچار تغییر رنگ می‌شود)

مزایا و معایب ترماووود

چوب حرارتی یا نمای ترمووود – مانند سایر پوشش‌های چوبی معمولی – مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش نیست. تقریباً همیشه بسته به نوع کاربرد، باید عملیات اضافی روی سطح آن انجام شود. از جمله محصولات مناسب برای ترمووود در پوشش نمای بیرونی ساختمان عبارتند از:

  • روغن
  • محصولات پوششی متداول روی چوب
  • رنگ

روغن، منافذ چوب را می‌بندد و باعث می‌شود کثیفی‌ها ته‌نشین شوند. این کار، تمیز کردن ترموود را ساده‌تر می‌کند. مواد مناسب برای استفاده از ترمووود در پوشش نمای داخلی ساختمان:

  • رنگ
  • موم

اشعه ماوراء بنفش باعث محو شدن و خاکستری شدن رنگ نمای ترمووود می‌شود. با اینکه حرارت، رطوبت را از چوب حذف می‌کند اما در عین حال بافت آن را نیز شکننده تر و استحکام آن را کمتر می‌کند. (بخصوص برای چوب درختان مخروطی). بنابراین از ترمووود برای پوشش سقف پارکینگ سایبان استفاده ننمایید.

شکنندگی

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

پس از حرارت دادن چوب در دمای بالا، یکی از رایج‌ترین شکایات این است که چوب شکننده‌تر می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که این سوال پیش بیاید که نمای ترمووود چقدر می‌تواند ضربه را تحمل کند. این مورد به مرور زمان ممکن است باعث شکافتن و پوسته پوسته شدن پوشش نمای چوبی سازه شما شود.

آتش سوزی

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

یکی دیگر از معایب نمای ترمووود آن است که در گرمای شدید در زمان کوتاه‌تری می‌تواند آتش بگیرد. این چوب ها رطوبت بسیار کمی دارند و خیلی سریع می‌سوزند.  این به طور بالقوه می‌تواند یکی از معایب ترمووود برای استفاده در سازه‌های مختلف باشد.

انعطاف پذیری

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

یکی دیگر از معایب ترموود این است که به دلیل رطوبت کم، انعطاف پذیری آن بسیار پایین است. این ممکن است در انتخاب این چوب در نصب برخی مدل‌ها  – برای مثال ترمووود نمای سقف منحنی و یا پوشش‌های زاویه‌دار دیوار – تاثیر منفی بگذارد.

قیمت نمای چوب ترمووود

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

قیمت اجرای ترمووود مجموعه‌ای است از : قیمت ترمووود (متری – تایلی)، نوع زیرسازی ترمووود (سیمانی – فلزی)، قیمت خرید رنگ روی ترمووود، محل اجرا و هزینه نصب، مساحت و فضای پوشش دهنده، نوع کاربری (سقف، دیوار، تراس، …)، هزینه نصب ترمووود و سایر هزینه های جانبی.

نحوه نصب نمای ترمووود

طریقه نصب ترمووود باید طبق دستورالعمل سازنده انجام شود. اما قواعد کلی برای آن باید حتما رعایت شوند.

اتصالات نصب و اجرای ترمووود

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

هنگام نصب چوب ترمووود – برای جلوگیری از خوردگی – همه چفت و بست ها باید از یو پی وی سی یا فولاد ضد زنگ یا مواد قوی تر ساخته شود. دلیل این امر آن است که این محصولات دارای pH بالایی هستند.این برای هم پوشش بیرونی و هم نمای داخلی ترمووود صدق می‌کند. برای نصب ترمووود نما می‌توانید از بست‌های مقاوم در برابر اسید نیز استفاده کنید. سایر بست‌ها واکنش نشان می‌دهند – رنگ پس می‌دهند یا لک می‌شوند. اینها حداقل الزامات حفاظت از پوشش ترمووود در برابر خوردگی می‌باشد.

روش نصب ترمووود با میخ و پیچ

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

مانند سایر نماهای چوبی، ترمووود را می‌توان به روش سنتی با میخ و پیچ نیز نصب کرد. سیستم های بست مخفی نیز وجود دارد. باید مطمئن شوید که میخ‌ها و پیچ‌های مورد استفاده به اندازه کافی بلند هستند تا از طریق چوب یا تخته نصب عبور کنند. مطمئن شوید که میخ ها یا پیچ های استفاده شده باعث ایجاد شکاف نشوند. همچنین می‌توانید با سوراخ‌هایی که از قبل دریل شده‌اند کار کنید.

بهترین جایگزین ها برای پوشش ترمووود چیست؟

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید

یو پی وی سی UPVC

یو پی وی سی یا پلی وینیل کلراید سخت شده، یک جایگزین سبک وزن و در عین حال سخت تر از پلاستیک برای نمای ترمووود است. upvc در نمای داخلی اغلب در پانل هایی با سیستم زبانه و شیار اجرا و در نمای بیرونی با پیچ و واشر کرپی‌های ضد خوردگی نصب می‌شوند. پانل‌های یو پی وی سی در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند و می‌توانند نمایی مدرن به خانه شما ببخشند.

طرح آجر نمای اریکا کوتینگ

یکی دیگر از مقرون به صرفه‌ترین جایگزین‌های ترمووود نما، طرح آجرنمای اریکا کوتینگ است. این پوشش‌های ارزان قیمت با آجرنماهای سنتی تفاوت بسیار زیادی دارند. مدت زمان اجرای این پوشش‌ها 10 تا 15 برابر کمتر از آجرهای کوره‌ای می‌باشد. وزن آن بسیار سبک تر و بدون ترک و شوره می‌باشند. برای اطلاعات بیشتر با شماره‌های اریکانما تماس حاصل فرمایید.

طرح سنگ اریکا نما

طرح سنگ سبک اریکا کوتینگ یکی دیگر از جایگزین‌ های به مراتب ارزان تر از پوشش‌های چوبی ترماووود است. قابلیت تنفس، اجرای سریع، عدم جذب رطوبت، قابلیت اجرا روی نماهای قدیمی و … از جمله برخی از مهمترین ویژگی‌های پوشش نمای اریکانما می‌باشد.

اریکا کوتینگ و سایر کارخانجات وابسته به اریکانما، مجری انواع پوشش های طرح آجرنمای سبک و ضد شوره – طرح سنگ سبک، متنوع، ارزان و زیبا – پوشش های یو پی وی سی ضد خوردگی، سبک و مقرون به صرفه می‌باشد.

جهت استعلام قیمت، ارسال پروژه های انجام شده و مشاوره رایگان با کارشناسان اریکانما تماس حاصل نمایید:

 

4508793 – 0902

7874497 – 0935

9629521 – 0912

سوالات متداول

از چه نوع چوبی برای نمای ترمووود استفاده می‌شود؟

در اصل، هر نوع چوبی برای حرارت دادن و پوشش نما مناسب است. با این حال، اکثر تولید‌کنندگان از چوب‌های سخت مانند زبان گنجشک، توسکا، راش و چوب غان و همچنین چوب های نرم مانند کاج و صنوبر استفاده می‌کنند.

چگونه ترمووود را تمیز کنیم؟

ترمووود نمایی است که غالبا برای پوشش‌های بیرونی و فضای باز استفاده می‌شود بنابراین می تواند در معرض گردوخاک و کثیفی ناشی از عوامل محیطی قرار بگیرد. بخصوص اگر ارتفاع پوشش ترمووود تا سطح زمین کم است و مستعد کثیفی بیشتر است؛ استفاده از اسفنج و مایع شوینده و پس از آن شستشو با شلنگ آب کافی است.

بهترین روش نگهداری برای ترمووود نمای دیوار و سقف چیست؟

روغن کاری یک گزینه پرکاربرد برای مراقبت از سطح ترمووود است. روغن کاری رنگ طبیعی چوب را افزایش می‌دهد و ظاهری گرم و اشباع به آن می‌بخشد. همچنین مقاومت بسیار خوبی در برابر آب ایجاد می‌کند و به جلوگیری از ایجاد ترک توسط رطوبت و اشعه ماوراء بنفش بخصوص در چیدمان نمای افقی کمک می‌کند.

بهترین جایگزین طرح نمای ترمووود چیست؟

طرح سنگ و آجرنمای سبک و ضد شوره اریکاکوتینگ از جمله بهترین پوشش ها به جای نمای ترمووود است؛ که برای پوشش‌های داخلی و خارجی ساختمان پیشنهاد می‌شود. برای مشاوره رایگان با متخصصان اریکانما تماس حاصل فرمایید.

نمای ترمووود چیست؟ همه آنچه باید در مورد ترمووود نما بدانید
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.